Al bijna twee maanden Down Under! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Daniëlle Wassing - WaarBenJij.nu Al bijna twee maanden Down Under! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Daniëlle Wassing - WaarBenJij.nu

Al bijna twee maanden Down Under!

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

03 December 2016 | Australië, Cairns

Ik ben nu al bijna twee maanden aan het reizen door het mooie Australië. Op dit moment ben ik in Cairns en vandaag kwam ik een heel leuk reisboekje tegen. Ik heb toen maar besloten deze te kopen om daarin mijn reisverhalen op te schrijven en deze met jullie te delen! Op de eerste pagina in mijn reisboekje staat: 'The difference between who you are and who you want to be is what you do.' Dus zal ik jullie maar eens overtuigen hoe gaaf het backpacken in Australië is..

Bijna acht weken geleden kon mijn avontuur dan eindelijk beginnen! Op maandag 10 oktober vloog ik vanuit Amsterdam naar Sydney. Na een vlucht van ongeveer 12 uur hadden we een snelle tussenstop in Bangkok. Daarna vlogen we nog een paar uurtjes door naar Taipei waar we een langere tussen stop hadden. Gelukkig hadden we daar een hotel waar we ons even op konden frissen en een paar uurtjes slaap konden inhalen. In Taipei heb ik Eva leren kennen, wat meteen erg goed klikte! Muriël kende ik toen al van de kennismakingsborrel en vanaf dat moment waren we al drie maatjes. Onze gezellige groep bestond uit 25 backpackers, dus die introductie week moest wel goed komen!

Na een vlucht van bijna 9 uur kwamen we dan woensdag 12 oktober locale tijd 11 uur aan in het mooie Sydney. De Australian Backpackers crew stond ons op te wachten op het vliegveld en lieten ons meteen het Opera House zien. Daarna hebben ze ons gebracht naar het Collaroy Beach Hostel, waar ik uiteindelijk een week ben gebleven en wegwijs werd gemaakt met het hostel leven en het leven uit een backpack.

Tijdens mijn introductie week heeft het Australian Backpackers team ons geholpen met de regeldingen (zoals een bankrekening, zorgpas, etc.) In deze week zijn we een dag wezen surfen op een fantastische plek met een privé strand. Ook zijn we met zijn allen naar de Blue Mountains geweest waar we een mooie wandeling hebben gemaakt. Ook zijn de eerste Kangaroos gespot! Zondag was de laatste dag als groep bij elkaar. Overdag hebben we een mooie rondvaart gemaakt door Sydney en het Opera House en de Harbour Bridge vanaf het water kunnen bekijken. Als afsluiting zijn we 's avonds met zijn allen uit eten geweest.

Eva, Muriël en ik hebben toen besloten samen een campervan te huren voor 6 weken om de oostkust af te reizen (van Sydney naar Cairns). Na een paar regel dagen hebben we woensdag 19 oktober de camper opgehaald in Sydney en kon het echte avontuur beginnen. En ja, links rijden is best even wennen!

Onze eerste nacht was in het plaatsje Gosford. Daar sliepen we op een camping bij een honden race circuit, wat ook precies die avond aan de gang was. Erg gaaf om dit 'zomaar' mee te mogen maken onder de locale bevolking. De volgende dag zijn we doorgereden naar Newcastle, daar hebben we 's avonds spelletjes gespeeld en een biertje gedronken in een Australische pub. Vervolgens zijn we doorgereden naar Taree. Daar hebben we voor het eerst 'gratis' overnacht, als een soort vrachtwagen chauffeur langs de Pacific Highway bij een tankstation. Die avond hadden we zelfs een gratis douche bij de Mc Donalds, en geloof het of niet, maar dat was de beste douche tot dusver! Daarna zijn we doorgereisd naar Grafton, waar we op een camping sliepen met alleen maar senioren. Daar was dus niet erg veel te beleven..

Zondag 23 oktober kwamen we aan in het leuke Byron Bay! Eindelijk kwamen we meer backpackers tegen van onze leeftijd. Byron Bay staat bekend als de plek voor hippies in Australië, en dat klopt. We hebben hier een aantal dagen lekker op het strand gelegen en geslapen in onze camper bij het hippie hostel van Byron. We hebben dolfijnen en walvissen gespot vanaf het strand en excursies geboekt voor de komende weken langs de oostkust.

Na Byron Bay zijn we richting de Gold Coast gereden. We hebben overnacht in Palm Beach en in Surfers Paradise. In Surfers Paradise hebben we genoten van de gave skyline op het strand en zijn we zaterdag avond op stap geweest. Zondag zijn we doorgereden naar Brisbane, waar we de stad een beetje hebben leren kennen. We hebben gewandeld door de stad, gevaren met de ferry en een mooi uitzicht gehad op de Victoria Bridge. In de middag hebben we gezwommen in de lagoon en daarna gratis geslapen in onze camper aan het water in het plaatsje Wynnan (achteraf scheen dit niet helemaal legaal te zijn, haha)..

Dinsdag 1 november zijn we doorgereden naar Tamborine Mountain. Bovenop de berg woont Mart met zijn gezin. Mart is de broer van Elma, en Elma is een hele goede vriendin van mama uit de polder. Mart heeft zijn eigen avocado kwekerij en heeft in het verleden altijd veel hulp van backpackers gehad (voor kost en inwoning). Wij mochten vijf dagen bij hen logeren in een appartementje in de avocado schuur naast hun huis. Hier hebben we vier nachten heerlijk geslapen in een echt bed! Tijdens ons verblijf hebben we een aantal wandelingen gemaakt door het nationaal park en hebben we het dorpje Tamborine leren kennen. Elke dag hielpen we Mart een uurtje tussen de avo's, want deze maanden draait hij topproductie. We hielpen hem met het sorteren van de grootte van de avocado's, maakten doosjes compleet, gaven ze een sticker en deden een stempel op de doos. Simpel werk, maar we hebben ontzettend veel gelachen met zijn allen. Vanaf dag 1 waren we deel van het gezinsleven. We mochten alles gebruiken in hun huis, kookten 's avonds voor het gezin en deden leuke dingen samen. Donderdag avond zijn we door Mart en Joanne mee uit eten genomen naar een Australische pub, wat ook erg gezellig was. Kortom, super leuke dagen gehad en ontzettend genoten van de Australische gastvrijheid! Bijzonder hoe snel we in het gezinsleven werden opgenomen. Bedankt Mart, Joanne, Josh, Maddy en William! X

Zaterdag 5 november zijn we doorgereden naar Noosa. Daar hadden we veel geluk met een campingplek. Ik had namelijk van te voren een mailtje gestuurd of we konden overnachten van zaterdag op zondag. Die dag had hij alleen een plekje voor ons vrij gehouden aangezien er een scouting groep bij hem verbleef en er eigenlijk geen andere mensen mochten overnachten. Aan het einde van de middag zijn we met de camper naar het strand toe gereden. In de camper hebben we gekookt en ons avondeten op het strand bij zonsondergang opgegeten. Zondag ochtend hebben we een hele mooie wandeling gemaakt langs het strand door het nationaal park van Noosa en in de middag zijn we doorgereden naar Rainbow Beach.

Maandag begon toen onze drie daagse tour op Fraser Island. Fraser is het grootste zandeiland van de wereld en alleen te bereiken met four wheel drivers (4X4). We waren met een leuke groep mensen, verdeeld over vier landcruisers. In deze dagen hebben we vooral het hele eiland over getoured. Beide nachten sliepen we in een tent op een groot kamp.

Donderdag zijn we toen doorgereden naar het plaatsje Agnes Water/Town of 1770. Deze plaats staat bekend als tweede plek waar Kapitein Cook in 1770 aanmeerde. Donderdag middag hebben Eva en ik de 'scooter roo' gedaan. Dit zijn choppers en staan een beetje als Harley's bekend. Tijdens de tour hebben we heel veel gezien van de omgeving en hebben we veel Kangaroos gespot langs de weg! Vrijdag ochtend hebben we drie uur surfles gehad, wat al veel beter ging dan de eerste keer. 'S middags hebben we bij een informatie punt wat informatie gekregen over Nieuw Zeeland, alvast een kleine voorbereiding voor januari!

Zaterdag 12 november waren we van plan om van Agnes Water in een dag door te rijden naar Airlie Beach. We gingen vroeg rijden, omdat het een rit van 9 uur was. Na ongeveer 6 uur te hebben gereden voelde Muriël zich niet helemaal lekker en zijn we gestopt bij een tankstation. Toen Eva en ik terugkwamen bij de camper was Muur haar zicht verloren, haar contactlenzen hadden haar ogen geïrriteerd. Een geluk bij een ongeluk dat we maar op 10 minuten afstand van een groot ziekenhuis in Mackay vandaan waren. Vooral na een rit waarbij de TomTom aangeeft: nog 300 km rechtdoor.. We zijn toen niet doorgereden naar Airlie Beach want Muriël moest een aantal dagen blijven in Mackay voor controles. Ook moesten Eva en ik haar veel helpen aangezien Muur nog steeds niet goed kon zien. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel, we hebben 3 nachten genoten van de luxe in een hotel met zwembad! Woensdag kregen we bericht van de oogarts dat we onze reis mochten vervolgen naar het noorden. Gelukkig konden we dan toch met zijn allen doorrijden naar onze eindbestemming. We zijn toen doorgereden naar Airlie Beach.

In Airlie Beach verbleven we op een leuke camping met veel backpackers. We hebben toen twee trips geboekt naar de Whitsunday Islands. Donderdag hebben we een dag op een zeilboot gevaren met alles erop en eraan. Vrijdag zijn Eva en ik op een speedboot geweest. We hebben heel mooi gesnorkeld en ook ik ben verliefd geworden op die spierwitte stranden, blauwe zee en mooie vissen in het water!

Op zaterdag 19 november zijn we vanuit Airlie Beach doorgereden naar Townsville. Hier hebben we de boot gepakt naar Magnetic Island, waar we twee nachten in een heel leuk hostel sliepen. Zondag hebben we een super mooie hike gedaan naar het hoogste punt van het eiland, en hier hebben we de zonsondergang bekeken. Maandag zijn we naar een koala park geweest, en hebben we voor het eerst echt met koala's mogen knuffelen! 'S middags zijn we naar een afgelegen plek op het eiland geweest waar de Walibi's aten uit onze hand, ook erg bijzonder!

Vanuit Townsville zijn we naar een nationaal park en de Wallaman Falls gereden, waar we vlakbij hebben overnacht. Vervolgens zijn we naar Mission Beach toe gereden, dat is een klein dorpje net onder Cairns.

Vorige week donderdag kreeg Muriël het nieuws dat we door moesten rijden naar het ziekenhuis in Cairns, omdat de artsen vonden dat haar zicht al verbeterd had moeten zijn. Helaas was dat dus niet het geval. Na weer heel wat onderzoeken hebben de artsen in het ziekenhuis in Cairns vastgesteld dat het een zenuwontsteking is achter haar oog. Muriël is het hele weekend in het ziekenhuis gebleven en is hier toen voor behandeld. Eva en ik hebben toen Cairns een beetje leren kennen.

Afgelopen zondag hebben we afscheid genomen van Muriël, die naar een vriendin in Sydney toe vloog. Eva en ik zijn toen verder met de camper gereden naar het plaatsje Port Douglas. In Port Douglas verbleven we op een camping van een Nederlandse eigenaresse. Zij heeft ons een leuke route uitgelegd voor de volgende dag. 'S avonds hebben Eef en ik een paar drankjes gedronken in een Ierse pub. Maandag zijn we door het Daintree Forest (regenwoud) gereden naar Cape Tribulation, waar we een hele gave kampeer plek hadden aan het strand. Uiteraard zaten we dinsdag ochtend om 5 uur de zonsopgang te bekijken.. Daarna zijn we terug gereden naar Cairns omdat we daar de campervan na 6 weken oostkust in moesten leveren. Het nadeel was dan ook dat we alles weer in onze backpack moesten zien te krijgen, dus daar moesten we even wat tijd voor uittrekken.

Woensdag ben ik begonnen met een duikcursus, die eigenlijk vijf dagen zou duren. Helaas moest ik na dag 1 stoppen omdat ik veel last had van mijn oren. Ik ben toen naar de dokter gegaan en die raadde mij af om mijn duikcursus te vervolgen. Dat was even een domper, maar gelukkig kreeg ik wel mijn geld terug.

Nu verblijf ik nog een paar dagen in Cairns, en dinsdag vlieg ik naar Alice Springs voor mijn 6 daagse tour door de outback. Ik ben dus vanaf dinsdag even onbereikbaar!

Heel veel liefs uit Aussie! X Daan




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Actief sinds 28 Sept. 2016
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 42586

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 01 Januari 2017

Australië

28 September 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: